Lorem ipsum
Class aptent taciti sociosqu ad litora
» »

Водити скутер, на перший погляд, просто. Але і він - засіб підвищеної небезпеки, у тому числі для водія, так що про своєрідність його «характеру» новачкові краще дізнатися заздалегідь.

При різкому відкритті газу скутер може перевернутися

При різкому відкритті газу скутер може перевернутися

 

Запуск двигуна скутера

Завести мотор скутера не складе зусиль. Від водія потрібно повернути ключ в положення «ON» - включиться запалювання. Натисніть на будь-який з важелів гальм і потім на кнопку електростартера - двигун запуститься.

Чому інструкції вимагають запускати мотор тільки в положенні, коли скутер стоїть на центральній підставці? Якщо він на колесах, а водій або стоїть поруч роззява з необережності поверне ручку газу, апарат поїде, в кращому випадку впаде і подряпає облицювання. Ремонт пластика.

Після запуску холодного двигуна не метушіться, дайте йому попрацювати кілька хвилин на холостому ходу. Це ніякий не ритуал перед дорогою (типу «Присядемо, друзі...»), а необхідність: непрогрітий двигун працює з «провалами», мляво реагує на газ або взагалі глохне. А поки двигун прогрівається, окиньте поглядом приладову панель - все в порядку: достатньо бензину в баку, не горить червона лампочка рівня масла (у «двухтактників»). Якщо горить, масло треба негайно долити: другого попередження не буде - двигун заклинить.

Невміле користування одним переднім гальмом загрожує кульбітом

Невміле користування одним переднім гальмом загрожує кульбітом

Якщо двигун не запускається (що трапляється зі старими скутерами), доведеться шукати і усувати причину. «З штовхача» скутер не заведеш.

 

Швидкість і ручка газу

Навчіться співставляти кут повороту ручки газу з наростанням швидкості. Оскільки скутери оснащені автоматичною безступінчатою трансмісією, то в них, вважайте, одна-єдина передача, а значить, чим вище обороти двигуна, тим вище швидкість. Відпустіть ручку газу - і вона повернеться у вихідне положення, відповідне холостому ходу. Якщо скутер набрав хід і ви скинете газ, то він буде довго котитися по інерції.

 

Гальмування

Існує чотири види гальмування: повне - до зупинки скутера, робоче - для незначного зниження швидкості руху, це - для утримання на ухилі, а також екстрене.

Якщо різко, сильно натиснути на рукоятку гальма, може статися блокування колеса - воно припинить обертатися і колесо «піде юзом». Блокування переднього колеса небезпечне - падіння майже гарантовано. Якщо блокування відбудеться на малій швидкості, то швидше за все підніметься заднє колесо (ефект «стоппі»), і скутер може перевернутися. «Юз» заднього колеса при русі по прямій, не настільки критичний, принаймні, до тих пір, поки колесо не почне відводити в бік (в таких випадках кажуть: колесо пішло в занос). Не встигнете вчасно відпустити гальма, звалитесь на асфальт.

На скутерах з варіатором гальмують трьома способами: тільки переднім, тільки одним заднім і одночасно переднім і заднім. Яким починати працювати раніше і на який сильніше натискати? Бажано гальмувати одночасно обома або з невеликим випередженням заднім гальмом.

Оптимальні траєкторії проходження різних по конфігурації поворотів

Оптимальні траєкторії проходження різних по конфігурації поворотів

У багатьох новачків живе упередження до використання переднього гальма - бояться перекинутися або впасти. І помиляються: при гальмуванні вагу, що припадає на переднє і заднє колеса, перерозподіляється, але на переднє припадає більша його частина. Виходячи з цього випливає, що ефективність роботи одним переднім гальмом приблизно на 30% вище, ніж тільки заднім. Щоб не перевернутися, уникайте різко натискати на важіль гальма. А гальмування одним заднім виправдано лише на слизьких покриттях.

Хтось вважає, що задні гальма взагалі не потрібні. І це помилка, причому небезпечне. При гальмуванні одним переднім гальмом у повороті і при поганому зчеплення шини з дорогою (наприклад, коли на асфальті трохи піску) знесення колеса вбік і подальше падіння неминуче. Тому не звикайте працювати тільки переднім.

Одночасне використання обох гальм на 20% скорочує гальмівний шлях. При гальмуванні зі швидкості 30 км/год сучасні скутери зупиняються в середньому через 5-7 м.

Не забувайте, що двигуном на скутері не притормозиш. Це означає, що на спусках доведеться користуватися гальмами постійно. При їзді по місту така особливість утруднень не викликає, інша справа, на крутих затяжних спусках. Отже, в результаті постійної тривалої роботи гальма можуть перегрітися.

 

У поворотах

Дуже важливе попередження: перед входом в поворот слід завершити гальмування - це аксіома. Якщо плавний поворот, то найчастіше досить просто скинути газ - скутер трішки сповільнить хід. Хоча варіатор і не передає гальмівне зусилля при закритому газі від двигуна до колеса, деякий опір в трансмісії все ж виникає, плюс опір коченню скутера і аеродинамічний опір будуть сповільнювати його рух.

Вождение скутера     Вождение скутера

При вході в поворот подумки намітьте траєкторію руху - плавну криву з максимальним радіусом. При перевищенні швидкості і, як наслідок, надмірному нахилі скутера зчеплення шин не вистачить для утримання мотороллера - і станеться падіння. Так от, рух в повороті на помірній швидкості по максимальному радіусу дозволить менше нахиляти корпус, а отже, сила зчеплення шин з дорогою залишиться достатньо високою.

Найпоширеніше положення корпусу щодо скутера - коли нахил тіла дорівнює нахилу машини. Інші варіанти: коли нахил корпусу більше або менше кута нахилу скутера.

Перший спосіб - класичний, так їздить більшість скутеристів та мотоциклістів, і вже одне це говорить, що для звичайних умов він підходить найкращим чином.

Нахил тіла на кут менший, ніж нахил скутера, дозволяє проходити поворот щодо мінімального радіусу. Спосіб використовується при швидкому маневрування на малій швидкості.

Варіант «тіло нахилене більше, ніж скутер» застосовується рідко. У цьому випадку запас зчеплення шин з поверхнею ще далеко не вичерпаний (завдяки спеціальному профілю, малюнку протектора і складу шин), а нахиляти апарат на більший кут неможливо. Крім корпусу, у бік виноситься нога, зігнута в коліні (такий стиль називають «пройти поворот з колінком»). А іноді водій зміщується з подушки сидіння всередину повороту. Прийом використовується при спортивній їзді, але не на дорогах загального користування.

Специфіка скутерів з варіаторною трансмісію позначається на маневрування на малій швидкості. Коли водій скидає газ, скутер продовжує рух по інерції. При нахилі в сторону повороту відбувається відведення центру тяжкості всередину повороту. При цьому кермо для компенсації нахилу повертається в ту ж сторону. На мотоциклах з коробкою передач, у яких трансмісія забезпечує «жорсткий» зв'язок колеса з колінчастим валом двигуна, водій трохи додає газ, що миттєво викликає прискорення і виникнення відцентрової сили, що компенсує перекидаючий момент. У скутерів при збільшенні газу клиноремінний варіатор і відцентрове зчеплення спрацьовують не відразу, а з деякою затримкою. Досвідчений водій скутера проходить поворот, не скидаючи, а додаючи газ. Якщо потрібно зменшити швидкість, використовується гальма, але не скидання газу до нульової швидкості: водій повинен бути чуйним до апарату і створювати натяг - щоб трансмісія не роз'єднювала колесо з мотором, а при необхідності слід трохи додати газ.

В дощ мокрі лінії розміток дуже слизькі: намагайтеся на них не наїжджати

В дощ мокрі лінії розміток дуже слизькі: намагайтеся на них не наїжджати

 

Управління на дорозі

Одна справа, освоїти навички керування скутером на порожному майданчику, і зовсім інша - вливатися в суєту міських вулиць. Чи треба нагадувати про те, що під час їзди вся увага повинна бути сконцентрована на тому, що відбувається навколо. Якщо ж ви тільки і зайняті тим, що контролюєте утримання рівноваги, у тому числі в повороті, - значить, рано виїжджати на дорогу.

У водіїв 50-кубових скутерів небагато легальних варіантів розташування на проїжджій частині. Їм наказано рухатися в крайньому правому ряду, як можна ближче до тротуару або узбіччя. В житті інакше: доводиться виїжджати ближче до середини, щоб, скажімо, обігнути вибоїни або сторонні предмети... Сліпо слідувати приписам ПДР і їхати біля самої кромки небезпечно. А якщо пішохід зробить крок з тротуару? Чи відкриє двері свого легковика зазевавшийся автовласник?.. Безпечно триматися середини правої смуги або навіть трохи лівіше.

Не варто плентатися в одному ряду за вантажівкою або автобусом. І краще до них не наближатися: це швидко стомлює. До того ж так легко проґавити пропущений вашим «провідником» між колесами відкритий люк або цеглу.

Вождение скутера     Вождение скутера

Мокрі трамвайні або залізничні колії дуже небезпечні, якщо перетинати їх під гострим кутом

Складність проїзду міських перехресть представляє навіть не інтенсивний рух, в якому складно маневрувати. Багаторівневі розв'язки сучасних міст, «хитрі» розводки по смугах, заборонні знаки світлофора - все це ставить у глухий кут навіть досвідченого водія. Вивчіть напам'ять важкі ділянки шляху на часто повторюваних маршрутах, засвойте алгоритми проїзду перехресть і розв'язок.

Законослухняні скутеристи зобов'язані пам'ятати про запропоновані для них обмеження (головне з яких - заборона лівого повороту на багатосмуговій вулиці). Будемо сподіватися, що застарілі правила будуть переписані з урахуванням зрослих можливостей скутерів, але до тих пір накопичений досвід і здоровий глузд нехай стануть провідниками і добрими порадниками при їзді.

Нахил тіла в повороті разом зі скутером (ліворуч) найбільш поширений; для швидкого маневрування на малій швидкості нахиляють тільки скутер (праворуч).

Найбільше ДТП зі скутерами відбувається біля тротуару, коли водій автомашини, не бачачи скутериста, «підрізає» його

Найбільше ДТП зі скутерами відбувається біля тротуару, коли водій автомашини, не бачачи скутериста, «підрізає» його

 

Критичні ситуації

За статистикою найчастіше аварії з участю скутерів відбуваються в правому ряду - коли за ним їде автомобіль і ще залишається достатньо місця для скутера. Скутерист справедливо вважає метр-два вліво від тротуару «своєю вотчиною» і, не скидаючи газ, мчить по цій смузі, не звертаючи уваги на що знаходиться лівіше автомобіль. А його водій може і не бачити скутер, коли той потрапляє в «мертву зону» дзеркал заднього виду. Автовласники найчастіше вважають, що в такому вузькому просторі друга машина праворуч від нього не поміститься, і в дзеркалах це простір не контролюють. І, об'їжджаючи повертаючий на лівий поворот транспорт або, скажімо, пішохода на осьовій лінії, він здійснює різкий маневр праворуч, перекриває шлях водію скутера або зовсім може його збити.

Інша небезпека на перехрестях - зустрічний транспорт, який повертає ліворуч. Маленький скутер водій автомобіля сприймає куди як з меншою повагою, ніж, скажімо, вантажівку. І, не замислюючись пригальмувати, виїжджає на перехрестя, хоча за правилами повинен пропустити скутер.

Одне можна порекомендувати на такі випадки: поставте мету - доїхати додому неушкодженим. Почуття безпеки має взяти гору над правдопошуками.

Наостанок ще одна - загальний порада: завжди їздіть в шоломі. Вітер повинен гуляти за спиною, а не в голові!

Навіть бувалі мотоциклісти, вперше осідлавши скутер, отримають нові відчуття:
- безступінчата трансмісія не дозволяє гальмувати двигуном;
- порожнеча між колінами не приносить почуття злиття з машиною в поворотах;
- малий діаметр коліс (у більшості моделей) і невеликий хід підвісок роблять поїздки по російському «кочкодрому» малокомфортними, змушують часто знижувати швидкість;
- ноги водія розташовуються спереду, в такій позі незручно привставати на нерівностях і тим самим гасити удари;
- незвичне розташування важеля заднього гальма - на лівій ручці керма. Рятує від непотрібних «вижимів зчеплення» лише те, що під ногами немає важеля КП. Коли треба загальмувати, мотоцикліст не відразу згадає, де важіль гальма заднього колеса.

Посадка на скутері "я на поготові"     Посадка на скутері "я розслаблений"

Посадка на скутері: «я напоготові» (зліва) - дозволяє швидко привстати і спружинити ногами нерівності; «я розслаблений» - знижує стомлюваність на довгих перегонах.

>
Категорія: Цікаво про скутери - які купить Запчасти на скутер - аккумулятор пластик двигатель | Додав: ()
Переглядів: 3513 | Теги: пдр 2014, тормоза на скутері, варіатор, аварія, категорія А, як керувати мопедом, стоппі, управління скутером без прав | Рейтинг: 3.0/2