Головна » Все про скутери » Тюнинг скутера своими руками - Тюнінг китайских японских скутерів, фото |
Принцип роботи варіатораЩо таке варіатор в скутеріОдин з найбільш важливих вузлів в скутері. Простий і складний одночасно. Всі (читаючі цю статтю) знають що це таке, але на питання дати визначення цьому терміну більше, ніж у половини починається синдром собаки: що це таке - знаю, як описати - ні. Варіатор - це механічна безступінчата трансмісія, така собі коробка передач без передач. Його завдання багатогранні: одночасно замінити громіздку коробку передач, спростити конструкцію транспортного засобу і мінімізувати участь водія в процесі ефективної передачі крутного моменту від мотора до колеса. Власне кажучи, останнє завдання, не дивлячись на своє положення в списку, є головним: передавати крутний момент на колесо максимально ефективно. Існує досить багато типів варіаторів: хвильові, торові, конусні, кульові і т.д., але зупинюся на найпоширенішому в скутеробудуванні варіаторі: клиноремінному. Їх зазвичай існує два типи: автоклиноремінний і механічний. Якщо з першим все відразу зрозуміло (там все робить електроніка), то в другому випадку ефективна робота варіатора безпосередньо залежить від того, як добре він налаштований. Зовні простий механізм не такий простий в регулюванні, як здається, хоча начебто що там такого: два шківа і ремінь, одягнений на них. Але, щоб грамотно налаштувати його потрібно врахувати таку стопку факторів, що у недосвідченого голова обертом піде. Перечислю пару-трійку:
Ну ось ... якось так. Але мало, чи не так? У того, хто не мав досвіду настройки і не знає, що з чим взаємодіє, буквально через пару хвилин буде така каша в голові, що дай Бог за день прийти в себе. Регулювання варіатора в скутеріМушу зауважити, що настройку варіатора з заводу можна вважати ідеальною (деякі китайські мопеди в розрахунок не йдуть), тому як часто виходить так,що йдучи від стандарту в спробі зробити краще, розумієш, що виходить тільки гірше і потім твої, нібито нові, настройки дуже схожі на стандартні. Оптимальним налаштуванням вважається те, яке забезпечує рівний розгін без провалів і в потрібній зоні оборотів. Добитися, часом, цього не просто. Ось щось на зразок цього ми найчастіше бачимо, коли знімаємо кришку варіатора: Дивіться також: Розбирання і збирання варіатора Suzuki Sepia і Suzuki Adress З чого почати? Я зазвичай починаю з огляду стану ременя варіатора, його відповідності варіатору. Який купити ремінь варіатора на скутерУ вихідному положенні при заглушеному моторі він повинен мати таку позицію: Це ідеальна позиція ременя на варіаторі, якщо він має потрібну довжину і ширину. Ось так виглядає довгий ремінь: Так виглядає короткий ремінь:
В ідеалі ремінь потрібного розміру працює в варіаторі так: Потрібно не забувати, що під кожен окремо взятий мотор і ремінь свій. Чим більший мотор, тим більший варіатор, більші його шківи і амплітудність. Під цю амплітудність потрібно і ремінь підбирати. Як правило, ширина ідеального ременя відповідає відстані між зведеними разом половинками шківа в зоні виходу ременя на радіус. Ролики варіатора скутераПісля огляду ременя я, звичайно, звертаю увагу на стан роликів. Вони повинні бути потрібного діаметру, ширини і ваги і не квадратні від зношення. Занадто маленькі ролики будуть клекотати в варіаторі на холостих обертах, великі - не дадуть ременю сісти в самий низ переднього варіатора , мало того, вони обрізають амплітуду варіатора, як вгорі, так і внизу. Ширина теж важлива: ясна річ, що занадто широкі не влізуть в сам варіатор, а вузькі будуть бовтатися, що теж не гуд. Допустимо у Вас максимальний обертовий момент знаходиться в зоні 7000 об./Хв (зона крутного моменту, це та зона, в якій мотор тягне краще). Так от вага роликів повинна бути підібрана так, щоб мотор "крутився" в цій зоні +-400 об/хв. Це в ідеалі. Важкі ролики змусять працювати мотор на більш низьких оборотах, ніж потрібно (на 6000, наприклад). Легкі ролики - навпаки можуть задерти обороти до максимальних і мотор буде верещати, як божевільний і, ясна річ, нормально тягнути не буде. Якщо не охота витрачатися на покупку більш, ніж двох комплектів роликів для настройки варіатора, можна купити два комплекти з великою різницею у вазі і, якщо що, поставити ролики різної ваги через один. Дивіться також: Як зняти обмежувач швидкості на скутері Існує ще купа факторів при виборі роликів, але це вже зовсім нетрі непроглядні, озвучу для комплектності, так сказати: Литі роликиЦе коли при виготовленні фрикційний шар виливається навколо вантажу і в підсумку ролик виходить однорідним, фрикційна обойма "обіймає" вантаж з двох сторін і йому нікуди діватись. Із особистих спостережень скажу, що це найвдаліша і міцна конструкція, такі ролики ходять найдовше (якщо фрикційний шар виконаний якісно) і не вимагають мудрувати лукаво під час установки в варіатор. Складові роликиЯкщо подивитися на обойму вантажу складових роликів, то Ви зверніть увагу, що вона не просто циліндричної форми, а ще й має такий собі упор з одного боку на внутрішній частині, тобто такий собі кухоль з великим отвором в дні. Цей упор саме й не дає вантажу вискочити з обойми. Складові ролики без упору, мабуть, самі невдалі, тому як рідко коли вдається купити якісні. Конструктивно вони відрізняються від упорних тільки відсутністю того самого упора. Груз в цих роликах по технології повинен бути вставлений в фрикційну обойму під натягом і більше там рухатися не повинен. Як же. Чорта з два. Він починає їздити в обоймі майже відразу, сповзає до краю і починає жерти перегородку варіатора, після чого в цьому вариаторі вже не будуть нормально працювати ніякі ролики. Полігональні роликиМабуть, самі екстравагантні ролики з всіх. Появились на ринку відносно недавно. Їх головне завдання - під час роботи в стандартному варіаторі виштовхнути ремінь на більший радіус, ніж це можуть звичайні ролики. Недивлячись на їх конструктивну відмінність, вони так само бувають литими і складовими. Ці ролики мало купити, їх ще потрібно знати, як правильно поставити. Спорів було море, але суть одна: є тільки одне правильне положення для полігонального ролика, при якому він реально працює. Описати, як правильно вони ставляться, словами складно, простіше показати фото, що я і роблю в цьому розділі. Торкдрайвер скутераПри налаштуванні варіатора на цей вузол так само необхідно звертати увагу. Всі провали і нерівності динаміки розгону, як правило, пов'язані з неправильною роботою торкдрайвера. Потрібно переконатися, що він змазаний і його напрямні носія не спрацювалися, не мають "виїденого" місця на тертьових частинах. Як я вже неодноразово повторювався, настройка варіатора - процес прискіпливий, складний, довгий і виробляється комплексно. До чого я зробив цю передмову? До того, що під час підбору ваги роликів як раз таки потрібно враховувати кут атаки напрямних торку і жорсткість його пружини, оскільки вага роликів прямо пропорційна жорсткості пружини і куту атаки торку: чим жосткіша пружина (чим більше кут атаки торку), тим важчі ролики. Торкдрайвери бувають з рівними напрямними і параболічними. Хорошим прикладом торку з параболічними напрямними може послужити торкдрайвер скутера Хонда випуску 90-х. Для мене особисто до цих пір залишається загадкою таке рішення з приводу запила торку на заводі Honda. Власне кажучи, поки варіатор стоїть стандартний, то і до зони перелому торк не розсувається, а от як тільки Ви вирішили поставити повнохідний шків або виготовити його самостійно шляхом запила рідного, то тут починаються приколи: ця сама зона перелому починає реально мішати. Післе 45 км/год частенько буває провал в оборотах і про рівний розгін в зоні крутного моменту можна вже не мріяти. Якраз тут і стануть в нагоді слюсарні задатки справжнього мужика, напилок і лещата. Так що якщо у Вас вже стоїть або запилений або вистачило грошей купити спортивний варіатор і ви мучитеся з провалом в розгоні, то швидше за все доведеться розбиратися з торкдрайвером. Зчеплення скутераЗчеплення (рос. сцепление) буває різних типів: двох-, трьох- і навіть пятиколодочне. Буває важке і легке (важкі колодки або легкі). Схема зчеплення:
Цей вузол вже не так сильно пов'язаний з варіатором як, наприклад, торкдрайвер і передній шків варіатора. Задача зчеплення - вчасно з'єднати трансмісію і привідне колесо. Але тут теж є свої нюанси. Якщо описати настройку зчеплення в двох словах, то виглядати це буде так: є в ньому три пружини, ніж вони жосткіші, тим пізніше включається зчеплення, ніж вони м'якше,тим, відповідно, зчеплення включається раніше. Але це вже занадто просте пояснення з налаштування. Існує пристойна стопка факторів, з якими Вам доведеться рахуватися, якщо Ви хочете настроїти варіатор своїми руками все як потрібно. Перечислю декілька:
Не так уже й мало. Але повернемося до налаштування, я спробую розкласти все по порядку і зробити це максимально понятно. Як я писав вище, часто настройка зводиться тільки до підбору жорсткості пружин, але якщо це не вдалося, то необхідно подивитися - що взагалі за зчеплення потрібно. Зчеплення з важкими колодками включається ривком і часто рано, тому як малої відцентрової сили достатньо, щоб притиснути колодки до колокола зчеплення. Хочу звернути увагу любителів затиснути колодки майже до упору: скрізь існує золота середина і якщо Ви вирішили зробити так, щоб мопед стартував при завищених оборотах, не забувайте, що при сильно пізньому включенні зчеплення ремінь вже знаходиться не на стартовій позиції, а в зоні малого ходу: У цьому випадку старт буде схожий на старт з другої передачі з полувижатим зчепленням. Самі розумієте: про пристойну динаміку і мови бути не може. В ідеалі зчеплення повинно включатися в цей момент: Тобто в момент, коли мотор уже встиг розкрутитися до зони максимального крутного моменту, але ремінь ще при цьому залишився на вихідній позиції. Удачі.
>
| |
Переглядів: 16331 | | |