Lorem ipsum
Class aptent taciti sociosqu ad litora
» »

Скутерист знає: в моторі є штуковина під назвою поршень, це чи не головна деталь. Зноситься він - «табуретка» повзе, а не їде. Ясно: старому поршню пора на спочинок. Питання в тому, чиєї «випічки» встановити новий?

Що на прилавку?

Ще років п'ять тому табуреточник запчастини «добував». Сьогодні - інакше: бери - не хочу. Ось і ми, відвідавши кілька торгових точок, накупили скутерних поршнів аж шести різних фірм, причому в комплекті з кільцями і пальцями. У продажу є навіть поршні ремонтних розмірів. Тепер, оживляючи мотор, не доводиться розорятися на дорогий «доважок» до поршня - новий циліндр. Можете розточити старий! Всього-то пару гривень. Тим, хто не знає, як на прилавку впізнати «ремонт», підкажемо. На відміну від номінальних (вони позначаються «STD»), він маркується «цифрою» прибавки діаметра поршня (0,25-1) в міліметрах.

Ціна поршнів різна, від ліберальної до непідйомної. І це підозріло: всі поршні привозять зі Сходу - з Кореї, Тайваню, Китаю, а раз з одного регіону, то ціни, мається на увазі, повинні б бути рівними. Значить, або «ліберали» щось «не договорюють», або в дорогої продукції дута вартість. Що є фальсифікат? Розберемося.

 

Який поршень купити

Оглядаємо зразки: вже за деякими зовнішніми ознаками можна судити про якість деталі. Почнемо з упаковки. На кожній - позначення моделі і розмірної групи. Дістаємо поршні: на денцях всіх зразків є мітка, яка орієнтує поршень при монтажі. Відмінно! Але щоб денце не обростало сажею (ця погань обожнює липнути до всяких нерівностей, і це погіршує відвід тепла від поршня), його роблять гладеньким. Чого немає у зразків № 3, 4, 5, 6 - шагренева поверхню і «ями», що залишилися від інструменту, - провокатор нагароутворення. Натяк «лібералів» зрозумілий: платиш менше - доводь деталь до ладу самостійно.

Але не все у денця повинно бути гладко: перехід до циліндричної частини поршня положено закругляти. Підкажемо, навіщо це потрібно. В 2-тактном моторі, немає примусового змащення, такий «носок» «збирає» масло, що залишилося в камері згоряння, і «направляє» його на робочу поверхню циліндра (туди, де воно і має бути). Чітко виконаний «перехід» на зразках №№ 1, 3, 5 і 6, а ось у №№ 2 і 4 він якийсь розмитий. Це - мінус. Потім підсумовуємо бали з оцінками інших компонентів.

Зразок № 1. Виробник - «С. М. Racing», Тайвань. Визнаний найкращим в нашій експертизі. Його установка допускає деяке форсування мотора.

 

Зразок № 2. Виробник - «Daelim», Корея. Оцінений як відмінний. При грамотній експлуатації мотора забезпечить максимально можливий ресурс поршневої групи. Зразок № 3. Виробник - «See piston industrial Co, Ltd.», Китай. Поршень має виправні грішки в обробці, кільця слабкіші, ніж №№ 1 і 2. Заслужив позначку «добре». Придатний при нормальних режимах їзди.
Зразок № 4. Виробник - «Art metal mfg Co, Ltd.», Китай. Містить недоліки по якості виготовлення. Груба обробка торців компресійних кілець. Оцінка - «трояк з мінусом». Кільця викликають підвищений знос дзеркала циліндра. Зразок № 5. Виробник «Piston», Китай. Ті ж недоліки, що і № 4. Торці компресійних кілець з ризиками і раковинами. Кільця викликають підвищений знос циліндра. Застосовувати цей поршень допустимо, якщо немає нічого кращого. Зразок № 6. Виробник - «Daosen industrytrade Co, TLD», Китай. Крім поганої обробки поршня, забезпечений сталевими компресійними кільцями, виконаними з відхиленням. Оцінки не даємо, так як прогнозувати ресурс поршневий неможливо. Від його покупки слід утриматися.

Визначаємо якість робочих поверхонь юбок поршнів. «Відмінно» заслужили зразки № 1 і 2. На них і мікрорельєф, що утримує мастило на юбці, і олов'янисте покриття. Таке поєднання «пом'якшує» приробку поршня до циліндра і продовжує ресурс «парочки» на 10-15% пробігу. Решті зняли по балу. Зразок № 3 оловом покритий, але «рельєфність» слабенька; у №№ 4 і 6 вона є, але немає захисного покриття; у № 5 «рельєф» хороший і пофарбований він чимось схожим з графітової твердої мастилом, але захист легко змилася бензином (в моторі те ж відбудеться моментально). Дамо пару порад по розпізнанню якісно виконаної спідниці. По-перше, подивіться на фото і запам'ятайте, як виглядає поршень з найбільш надійним оловянистим захистом і без нього. По-друге, при купівлі різким рухом царапніте нігтем по юбці зверху вниз: якщо метал видає звук, схожий з тихим «Ой!» - мікрорельєф є. Не "йойкає» - спідниця без нього, значит, деталь поганенька.

 

Лабараторна робота

Наступний етап експертизи - в лабораторіях московського університету МГТУ "МАМИ". Специ «допитували» поршні із пристрастю: на точних приладах виміряли їх геометрію, кололи метал особливими голками, вимірюючи його твердість і «підсмажували» зразки в печі, перевіряючи їх на стійкість до температури. Який результат? Чого-небудь «кримінального» не виявили. Відхилення у ряду зразків є, але - в кращу сторону. Зразки № 1 та 2: за якістю обробки обидва - «відмінники». Конусность і овальність спідниць виконана з точністю до декількох мікрон (при нормі 10-15). Нагадаємо, ці форми дозволяють поршню розширюватися при нагріванні, що не заклинюючи в циліндрі (межі зазорів див. у таблиці), і чим досконаліше вони оброблені, тим довше служить деталь. У інших досліджуваних (№№ 3-7) виконання поверхонь, що утворюють юбку, хороше, але ближче до межі допустимого. Що, врахуйте, викликає необхідність подовжити обкатку нової поршневої в порівнянні з тим, що строго наказано виробником скутера, відсотків на 10-15. Тоді загальний ресурс цих деталей буде порівнянний з показниками поршнів № 1 і 2.

Перевірили і чистоту обробки отворів під поршневий палець. Всі зразки уклалися в норму: відхилення - близько 5 мкм. І отримали заслужену «п'ятірку».

Твердість поршневого сплаву визначає його зносостійкість, а вона найбільша у №№ 1 і 2 (135-137 одиниць НВ). Помістивши ці поршні в циліндр, з мотором можна навіть поворожити в плані збільшення потужності - відсотків десь на п'ять. Інші зразки показали твердість нижче - 116-120 НВ. Це нормально для поршня 2-тактника. Але раз тут все витримано в межах норми і не більше, «заточувати» мотор на збільшення його кінських сил не варто - втратите від чверті до третини ресурсу поршневий.

«Жарка» в печі і проведений пізніше хімічний аналіз металу підтвердили сказане. Чергується нагрів поршня до 200 °С і різке охолодження водою випробовувані зразки витримали - ні один не лопнув і не тріснув.

Але не всі пройшли випробування без наслідків. Зразки №№ З, 5, 6 здобули додаткову «кривизну» поверхонь («плюс» ще 5 мкм), що загрожує задираками юбки при надмірному підігріві поршня, супутньому збільшенню потужності мотора. Цей факт фахівці пояснили так: зразки із звичайною твердістю металу відлили з типового поршневого сплаву з 10-12% кремнію. №№ 1 і 2 зберегли вихідну геометрію, так як «посилені» 14% Si і леговані нікелем, тому будуть більш стійкі до буяння температур у форсованому двигуні. Але дорогі компоненти «форсують» і ціну виробу.

Коротко по поршневих пальцях. Тут ніякого «різнобою»: у всіх зразків вони виконані на «п'ять» - з відповідної сталі і оброблені ідеально чисто. З приємними враженнями про випробовуваних - ліваків серед них немає - і закінчилася б наша експертиза, якщо б не торкнулись ми кілець.

 

Не контактує з групою ризику

Поршень 2-тактника оснащується кільцями: компресійними (вони герметизують камеру згоряння) і стопорними, замикаючими від переміщення поршневий палець. Почнемо з кілець компресійних. Перевіримо, як вони розміщуються в кільцевих канавках і циліндрі.

Всі їх оцінили на «відмінно»: в канавках не бовтаються - переміщення по вертикалі відповідає покладеним 0,05 - 0,08 мм і відстань між кінчиками замка при установці в циліндр в нормі - 0,15 - 0,30 мм.

Обробка поршневих кілець: а - торець, покритий пористим хромом; б - шліфований торець без покриття; в - неприпустимо груба обробка робочої поверхні.

Тепер оцінимо форму кілець - від неї теж дещо залежить. Пояснимо це на прикладі кілець поршня № 1 - серед випробовуваних вони самі шикарні (від нас - «п'ять з плюсом»). Для ефективного ущільнення камери згоряння мотора скутера досить прямокутних в перетині кілець, виконаних з ковкого чавуну. У зразка № 1 вони трапецієдальні - це дозволяє кільцям зберігати рухливість (пружинити) при появі в канавках нагару.

Бічні поверхні кілець № 1 міднені, а шар теплопровідного металу поліпшує охолодження поршня. Та й сама мідь, відома як «слизький» метал, при короткочасному перегрів мотора не дасть кільцям застрягти в канавках. Але станься і це, кільця, що втратили рухливість, не "вгризутся" в дзеркало циліндра - їх торці мають «зкруглення» - дві фаски по краях. На робочу поверхню кілець нанесено шар пористого хрому. Він виключно зносостійкий, а значить, збільшить ресурс «браслета». Крім того, пористий метал, як губка, насичується маслом і менше зношує циліндр. Причому, на пристойну величину: поршнева група з кільцем без покриття програє ресурсу хрому до півтора разів!

Під нижнім колечком - пружинка-еспандер, вона відчутно додає кільцю пружності і зберігає компресію. Що ж, ці колечка дійсно «Racing» - вони забезпечать безаварійну роботу мотора і при відчайдушному стилі їзди.

Тепер по інших піддослідних. Зразок № 2 супроводжують чавунні кільця з «еспандером» під нижнім, їх ми оцінили як відмінні. Хромування без зауважень, фаски на робочих поверхнях на місці, є і «трапеція», втім, вона не настільки яскраво виражена, як у № 1. А ось міді немає зовсім, за що відмітку виставили без «плюса». З поршневої, оснащеної «браслетами», № 2 слід бути обережніше при відпаленню гуми. Зразок № 3: у його комплекті добротна «чавунина», в усьому схожа з попередньою, але простіше - немає пористого хрому, робочі поверхні просто відполіровані.

Зовнішні ознаки, що дозволяють судити про якість деталі: а - якісно оброблене денце поршня; б - шорсткувате, ці «бугри» доведеться шліфувати самому. Обов'язкова мітка, яка орієнтує поршень при монтажі (виділена червоним кольором); в - пологий перехід від денця до циліндричної частини; г - теплова перемичка 1 повинна бути не менше 2 мм; д - мікрорельєф, підтримуючий масляну плівку на поршні (збільшення 30х); е - місце вимірювання максимального діаметра поршня (3-4 мм від зрізу юбки); ж- отвір пальця виконано якісно; з - задирки, залишені інструментом, приведуть до вібрації і швидкого зносу кілець.

Скажімо так: кільця виконані на «добре» - поєднуються з повсякденним стилем їзди. Ми хотіли винести той же висновок і у відношення колечок №№ 4 і 5 (за формою та металу вони аналогічні № 3), та розглянули грубу обробку торців - задирки, ризики і каверни. Така структура приробляється до циліндра за рахунок підвищеного зносу його дзеркала. Облаштуєте ними мотор - циліндр не переживе, як зазвичай, два поршня, а зноситься одночасно з першим «горщиком». Установка цих деталей в мотор буде виправдана тільки у випадку, якщо немає нічого більш якісного. Оцінка кільцям - «трояк» з о-о-от таким мінусом. № 6 по виконанню не краще, за складом металу - «група ризику»: вони не чавунні, а сталеві. Продвинутий скутерист заперечить: сьогодні такі кільця найпередовіші! Згодні, але сталь повинна бути особливою - насиченою «слизьким» вуглецем. Торець кожного кільця - зі скругленням більшим, ніж у чавунного різновиду, і виробник зобов'язаний його захистити антифрикційним покриттям (методом фосфатування, оксидування і т. п.). Його наявність у № 5 ні огляд, ні хімічний аналіз не підтвердили. З цими кільцями мотор якось працювати буде і скільки-то проїде, але прогнозувати ресурс поршневої неможливо. Замість оцінки дамо пораду: від знайомства з «групою ризику» утримайтеся!

Однаково похвальної якості у всіх зразків запірні кільця поршневих пальців. Вони з відмінною «пружинистої» стали, чітко входять в свої канавки. Однак застережемо від надто вільного з ними поводження. Ставте колечка, стискаючи їх по діаметру не більше третини. Більшого «пружинка» не витримає - може зім'яти, при роботі мотора вискочити з гнізда і розпороти деталі поршневої.

Юбка поршня (виділено червоним): а - з надійним олов'янистим покриттям; б - незахищений метал припрацьовується до циліндра значно гірше.

Зазори «поршень-циліндр» при встановленні нових деталей

Виробник скутера Зазор (не більше), мм
Suzuki

Honda

Yamaha

0,12

0,1

0,13

З усіх обстежених комплектів достоїнствами помітно виділяється зразок № 1 - його по сумі відміток віднесемо до хай-класу. Незначно, але програє йому (скруглені денця і поршневі кілець) № 2 - назвемо його класним. Зразок № 3 визнаємо прийнятним. Хоч самі поршні №№ 4-6 і «нічого», але використання їх з-за халтурних компресійних кілець вважаємо справою ризикованою.

Схема роботи поршневого кільця при появі нагару в канавці поршня: а - трапецієподібного (червоною стрілкою вказано мітка, позначає верхню площину); б - прямокутного

 

Читайте також:

>
Категорія: Ремонт скутера своими руками - Ремонт двигателя пластика карбюратора скутеров | Додав: ()
Переглядів: 6612 | Теги: размеры поршней, купить поршень, поршневые кольца, диаметр поршня, поршень, поршень двигателя, кольца на поршне, как сделать поршень, замена поршня | Рейтинг: 2.0/1